vrijdag 19 juli 2019

Op reis

Onze boeven hadden er al een tijd naar uitgekeken en vanochtend was het eindelijk zo ver: we gaan op vakantie. De afgelopen dagen heb ik alle spullen bij elkaar verzameld, terwijl manlief onze boefjes  probeerde te entertainen. Opa en oma kwamen ons nog even uitzwaaien. Het afscheid viel vooral onze oudste boef wel wat zwaar, maar de televisietjes in de auto maakten veel goed. De weg naar Noord-Duitsland werd zo een eitje.
Na ruim vijf uur vonden we ons hotel in Gremersdorf. Manlief had een eenvoudig hotelletje voor bejaarde Duitsers geboekt, waar we goed konden overnachten voor de boottocht van de volgende dag. Na het inchecken reden we snel naar het vlakbij gelegen Heiligenhafen. Dat plaatsje ligt prachtig aan de Oostzeekust. De boefjes konden hier lekker over het strand rennen, klimmen en klauteren in de speeltuintjes en even spelen op de plaatselijke kermis. We aten krulfrietjes op het festivalterrein, waar we ondertussen konden genieten van live-muziek. Een goed begin van onze zomervakantie.

De volgende ochtend genoten de boefjes van het ontbijt in het hotel. Oudste boef ging voor de bacon & eggs, de kleintjes hielden het alleen bij de eieren. Ze hadden meteen een goede bodem om later de boot op te kunnen gaan. We moesten nog een klein uurtje rijden naar Kiel. Daar lag een enorm schip op ons te wachten. Deze boot was nog groter en luxer dan de boot naar Zweden van vorig jaar met een compleet winkelcentrum, een zwembad, een bioscoop, een theater en nog veel meer. Onze boeven wisten niet waar ze moesten kijken. De kamers waren ook erg fraai. Uit het plafond en uit de muur kwamen bedden en van de bankjes kon je ook een bed maken. We hadden in Duitsland nog even wat boodschappen gedaan in een supermarkt, zodat we gewoon in onze kamer konden eten. De restaurants aan boord waren prachtig, maar ook erg prijzig. Even echt Nederlands op vakantie.

We keken allemaal vol spanning hoe onze boot onder de brug van Denemarken wist te varen. Twee jaar geleden was het noodweer, toen we deze brug zelf met de auto trotseerden. Nu scheen het zonnetje en zagen we hoe enorm groot en hoog de brug was.

Na een rustige, maar erg gezellige nacht op de boot werden we 's ochtends wakker in Noorwegen. De boot voer door de Oslofjord. Ook dat was prachtig om te zien. Manlief joeg onze kleine Pluis nog even de stuipen op het lijf, toen hij haar optilde en grapte met de vraag of hij haar overboord moest kieperen. Dat was zelfs voor ons kleine stoere meisje net iets te ruig.

Haar boevenbroer had vorig jaar op de boot een Paw Patrolknuffel gekregen. Hij had op deze boot een aantal Paw Patrolvriendjes gezien. Helaas zal hij echt nog even moeten wachten tot we weer terugvaren over twee weken.
Eenmaal in Oslo wisten we vrij snel de boot te verlaten. Het was een mooie zonnige ochtend in Noorwegen. Na anderhalf uur rijden vonden we het tijd voor een tussenstop. Wat een prachtige uitzichten hadden we inmiddels al achter de rug. Er was zo veel te zien, dat zelfs de televisietjes uit konden blijven. Bergen, fjorden, meren, precies zoals in de boekjes staat: na elke bocht een ander uitzicht. Ook voor onze lunch vonden we een prachtige plek aan een schitterend meer. De broodjes met speculaas vonden gretig aftrek.

We moesten nog eens anderhalf uur rijden om het plaatsje Helsedal te bereiken. We vonden de receptie van ons vakantiehuisje heel snel. We bleken een huisje boven op de berg te hebben. Manlief wist alleen niet, hoe we de berg het best op konden rijden. Na een eerste spannende poging, die voor onze auto echt onmogelijk bleek, gingen we terug naar de receptie om de juiste weg uitgelegd te krijgen. De auto had het zwaar, maar we kwamen boven. Wat een fantastisch huis! Hier gaan we zeker enkele fantastische dagen hebben. Aangezien de zon nog scheen en we keurig op tijd bij ons huisje waren, konden we nog even de omgeving verkennen, voordat we de bedden gereed gingen maken voor onze eerste nacht in deze plaats. De boefjes ontdekten, dat er nog stukjes sneeuw lagen en wilden hier natuurlijk nog even in spelen. Sneeuw op je zomervakantie was toch echt wel heel speciaal.