zaterdag 26 maart 2016

Visioenen van een genie

De tentoonstelling van Jheronimus Bosch was al enige tijd uitverkocht. Enkele weken geleden wist manlief nog twee kaarten te bemachtigen. Vanavond mochten we een uurtje rondkijken, omdat we een "Time Slot" hadden van 21.00 uur tot 22.00 uur. Zo vertrokken we samen, zonder onze boefjes,  naar het Noordbrabants Museum.


Dochterlief was eigenlijk al een tijdje in de Bosch-stemming. We lazen haar al verschillende verhalen over de beroemde schilder voor. Het boek "Op zoek naar Jeroen" van Paul van Loon vond ze vreselijk spannend, maar ook heel erg interessant. Ook het boek 'Schetsboek van Jeroen Bosch', waar over twee weken haar balletuitvoering over zal gaan, wist ze wel te waarderen. We herkenden daar al stukken uit.
We waren duidelijk niet de enige liefhebbers, maar we hadden een goede tactiek. We hebben de tentoonstelling van achter naar voor bekeken en konden nu op het gemak alle werken op ons in laten werken. In Lissabon zagen we al eens het drieluik van "De verzoeking van de heilige Antonius" en manlief zag in Madrid 'De tuin der lusten' en "De Zeven Hoofdzonden".
Nu kwam ik eindelijk het originele exemplaar van 'De landloper' tegen. Dit schilderij is voor mij een bekend werk, omdat mijn vader hier al jaren een afbeelding van heeft. Inmiddels weet ik dat de betekenis van mijn achternaam afgebeeld staat op dit schilderij (slaghekken) en er een vierblad in staat, dat mijn vader ook verwerkt heeft in het wapen van ons dorp, volgen jullie het nog? Voor de duidelijkheid heeft mijn vader het schilderij bewerkt om het extra zichtbaar te maken en laat dit nu net zijn profielfoto zijn op Facebook :)










Geen opmerkingen:

Een reactie posten