zondag 21 juni 2020

Vaderdag

Een speciale post om de vaders in mijn leven in het zonnetje te zetten.

Als eerste natuurlijk manlief oftewel mijn partner in crime.


Wat mogen de boefjes zich gelukkig prijzen met een vader zoals hij. De liefste, grappigste, stoerste, coolste en gekste vader volgens onze oudste boef. Niets is deze papa te gek: samen voetballen (en soms invallen als trainer), samen fietsen, samen lekkernijen koken en bakken, voorlezen, coole bommetjes maken in het zwembad en nog veel meer. Onze oudste boef vindt het vooral heel grappig om hem op de bank soms in slaap te zien vallen. Samen nieuwe stoere dingen doen, zoals kanovaren, een skiles nemen, springen en klimmen van hoge dingen. Ze kan erg lachen om zijn grappen, al zijn ze soms wat flauw ;-)



Wat ons boevenvriendje van zijn vader vindt: hij is lief, leuk, hij is gewoon de liefste. Ik vind voetballen met papa het allerleukst en Fifa spelen op de Nintendo, vooral als ik win. Hij kan lekker eten koken en leuk met ons zwemmen. Hij maakt samen met mij graag grapjes. Hij is niet zo goed in serieus zijn. Hij kan ook niet zo goed verven en dingen repareren. Volgens zoonlief zouden we best wat filmpjes van hem kunnen maken voor 'Lachen om Homevideo's'. Hij kan ook niet zo goed op zijn billen zitten, net als ik.




Kleine Pluis vindt hem vooral heel lief en het leukste aan papa is volgens haar zijn grapjes. Ook zij vindt samen met papa iets bakken of koken erg leuk en het voorlezen uit het boek van 'De Gorgels'. Papa is goed in het nadoen van stemmetjes. Ik kan papa altijd de dikste knuffels geven. Pluis vindt het vooral erg leuk om papa voor de gek te houden, zoals de deur voor hem op slot doen, hem nat te spetteren als ze in bad zit of verstoppen voor papa. Papa is ook goed in snurken. Hij kan niet zo goed staartjes en vlechtjes maken, het is beter dat mama dat doet.




Niet alleen de boefjes zijn super blij met deze geweldige papa. Al moet ik soms tot tien tellen of diep zuchten, als er weer een plan bedacht is. Hij bedenkt de meest grappige en leuke activiteiten voor de boefjes, waar ik soms wat beren op de weg zie. Soms ben ik dan de boeman, die er even de rem op gooit of mopper, omdat de keuken ontploft is na zo'n leuke bakactiviteit met papa. Ik moet bekennen, dat ik de soms wat idiote plannen wel erg leuk vind en als ik dan zie hoe erg de boefjes hiervan genieten, dan weet ik dat ze er weer een fantastische jeugdherinnering bij hebben. Uiteindelijk is dat toch ons doel. De boefjes een onbezorgde jeugd geven, waar ze met heel veel plezier later aan terug zullen denken.

De volgende vader is mijn eigen vader. Helaas konden we hem vandaag niet bezoeken, maar dat maken we binnenkort een keertje goed. A.s. woensdag wordt hij 75 jaar, weer een mijlpaal. Het liefst wilde hij dit vieren met zijn kinderen, schoonzonen, kleinkinderen, broers en schoonzussen. Hij zou ons graag mee willen nemen voor een gezellig etentje bij hem in de buurt. De groep bestaat echter uit te veel personen en hij zal op zoek moeten gaan naar een ander moment. Wat baalt hij hier enorm van. Nu is deze hele Coronaperiode een grote straf voor hem. Hij is lid van zo veel verenigingen, waar hij nu helaas niet naartoe kan gaan.
Tsja, hoe zou ik mijn vader nu eens omschrijven..... Mijn vader is lief, grappig, actief, heeft een nuchtere kijk op de wereld, is eigenwijs, nieuwsgierig en een flirt, die niet vies is van een beetje aandacht. Mijn vader is van de generatie: 'niet lullen, maar poetsen'. Je kunt lang bij dingen stil blijven staan, maar wat heeft het voor nut. Je zou dit niet zeggen, als je bekend bent met zijn verzamelingen of moet ik zeggen documentatie ;-) Wie hem ook op Facebook als vriend heeft aangemeld, herkent dat veel beeldmateriaal gepaard gaat met veel ondersteunende teksten. Ik hoor jullie denken, maar Franny wat is dit dan? Ik beken, ik deel deze eigenschap. Net als de eigenschap, dat we niet altijd even attent zijn. We willen het graag zijn, maar vergeten nog wel eens een verjaardag, een kaartje of te reageren op voorbijkomende berichten. Mede namens mijn vader; onze welgemeende excuses daarvoor.
Mijn vader heeft enorm veel hobby's. Ik hoop dat ik ze allemaal weet te benoemen: fietsen, genealogie, zingen (oh, wat schaamden we ons, als hij uit volle borst boven iedereen uit torende met zijn stem), schaken, heraldiek. Daarnaast is hij ook creatief, hij schrijft artikelen, fotografeert daarbij en kan prachtig tekenen. Zo tekende hij bijvoorbeeld onze geboortekaartjes, maar ontwierp hij ook de vlag van ons dorp. Ook is hij de meest trouwe volger van dit blog. Alles wordt gelezen en vaak ook voorzien van een leuke en/of grappige opmerking. Ik zal deze reacties toch eens een keer op gaan slaan, want hoe leuk is het voor de boefjes om dat later ook terug te lezen.



Tot slot mijn schoonvader. Wat heb ik het daar mee getroffen. Een hele lieve, zachtaardige, behulpzame, altijd lachende en soms een tikje emotionele man. Ook hij heeft heel wat hobby's, zoals: zijn liefde voor vogels, alles wat groeit en bloeit in de tuin, hier en daar wat klussen en de zorg voor zijn familie. 
Afgelopen woensdag vierden we zijn 85ste verjaardag. De kinderen waren al dagen in de weer met teken-en knutselmaterialen om een bescheiden feestje voor hem te maken. Vandaag volgde nog een grote verrassing, want ook hij kon dit jaar zijn verjaardag niet vieren met al zijn familie om zich heen. Samen met mijn schoonzus, zwager, nichtjes en aangetrouwde neven organiseerden we een high tea in zijn prachtige tuin.  


Inmiddels heeft ook hij met zijn 85 jaar een prachtige mijlpaal bereikt. Helaas merkt hij ook, dat met het groeiende aantal levensjaren, ook enkele gebreken komen. Zo ondergaat hij een aantal behandelingen voor zijn ogen en gaat alles niet meer in het tempo, waarin hij het graag zou willen. Ondanks alles zien we hem vaak genieten in zijn tuin en tussen zijn vogels, kippen en bij zijn vissen. Ook kan hij smakelijk lachen om al de ondeugende streken van zijn kleinkinderen, maar ook de prachtige momenten waar hij naar uitkijkt, zoals de bruiloften van zijn kleindochters en bijna de komst van een achterkleinkind. Wat hopen we nog vele jaren zo van elkaar te kunnen genieten! 
Ik kwam er bij het schrijven van dit blog achter, dat ik helemaal geen digitaal fotomateriaal van mijn schoonvader heb uit zijn jonge jaren. Mochten er mensen zijn, die dit wel hebben, dan houden we ons aanbevolen.

Met héél veel trots kan ik zeggen, dat ik superblij ben met deze drie mannen (naast mijn boevenvriendje) in mijn leven. Proost op nog heel veel mooie Vaderdagen.















Geen opmerkingen:

Een reactie posten