dinsdag 15 augustus 2023

München

Deze zomervakantie trokken we met onze boefjes Europa in. Op de planning stonden acht verschillende plekken in vier verschillende landen. We wilden een mooie, afwisselende reis maken. Manlief en onze oudste dochter bedachten de verschillende plekken en bestemmingen, die ze door het plaatselijke reisbureau lieten vastleggen.

De eerste bestemming was München. Dat was eigenlijk alleen een tussenstop op weg naar Oostenrijk, maar omdat onze boevenzoon een enorme voetballiefhebber is, bleven we er twee nachtjes en brachten we een bezoek aan de Allianz-Arena, het indrukwekkende stadion van Bayern  München.

Vroeg in de ochtend vertrokken we (het plan was 5 uur, maar we waren ook best tevreden met half 6). De eerste uurtjes konden we heerlijk rustig vooruit. In Duitsland kwamen we toch al snel in verschillende files terecht. Vlak voor München begon onze auto enigszins te roken. Er leek iets mis met de koelvloeistof en na een reis van 12 uur rijden bereikten we ons hotel/appartement midden in het centrum van de stad. Helaas moesten we onze nasmeulende auto in een parkeergarage een blok verderop parkeren, zodat we regelmatig even moesten wandelen om wat spullen te halen.

Vanuit onze hotelkamer hadden we uitzicht op de Altstadt van München en binnen vijf minuten stonden we midden in het centrum. Ideaal dus voor een eerste stop. Het hoogtepunt was voor onze voetbalfreak de stadiontour. Wat een prachtig, modern stadion was deze Arena. Wel jammer dat ze nog bezig waren met een nieuwe hybride grasmat. Het was nu nog een zandvlakte. (de naam Arena snapten we toen natuurlijk wel).
Ons boevenvriendje keek zijn ogen uit. Van zijn neefje had hij ooit een shirt van deze club gekregen. Dat moest natuurlijk aan vandaag. De hymne van de Champions League in de catacomben maakte veel indruk. Ook de kleedkamers, de persruimte en het museum met alle prijzen kon hij enorm waarderen. Zijn zussen vonden het ook interessant om rondgeleid te worden. Onze gids vertelde heel enthousiast in het Duits. Dat was wat lastig te verstaan. De akoestiek werd getest en daar werd door alle drie heel hard mee gegild.

Na de stadiontour kregen we ook nog een tour door de stad. Dat vonden de boefjes een stuk minder spannend. De verhalen van onze gids gingen vooral over de verschillende bierbrouwerijen en de historische hoogtepunten van de stad. Na afloop maakten we zelf ook nog een rondje door München. De Karlsplatz, de Karlstor, de Frauenkirche en de Marienplatz zijn prachtig, maar de boefjes vonden eigenlijk vooral de Legostore echt de moeite waard. Daar konden ze echt even lekker spelen.

Na twee nachtjes in de twee na grootste stad van Duitsland (na Berlijn en Hamburg) vertrokken we de volgende dag naar Gerlos in Oostenrijk.