zaterdag 7 november 2015

Toetie

Lieve Toetie,

Al weken kijk je enthousiast uit naar morgen. Ik denk echter al de hele week met weemoed terug aan de dag van morgen, maar dan 6 jaar geleden. Voor jou begon de voorpret drie weken geleden, toen je besloot je eigen uitnodiging te maken. Daar begint voor mij het sentiment al. Uitnodigingen waar jij een duidelijk beeld voor ogen had en zelf woorden bij wilde schrijven.


Wat geniet ik dan van de gezelligheid aan tafel. De gesprekken die we voeren over alles wat je op school meemaakt en zelfs al over wie er allemaal verliefd zijn. Wat is dat allemaal al interessant, maar toch blijf je erbij dat je met je broertje gaat trouwen en jullie samen altijd bij mama en papa blijven wonen. 
Afgelopen jaar werd je wereld weer groter, toen je zelf kon fietsen. Nu deed je alle uitnodigingen in je fietsmand en kon je zelf bij de brievenbus om ze erin te stoppen.


Voorgaande jaren hadden we een aftelkalender van een prinses om de dagen af te strepen tot je feest. Dit jaar besloot je er zelf één te maken.


Lieve toetie, niet alleen morgen is het feest. Jij weet van iedere dag een feestje te maken. Wat genieten wij van jouw enthousiasme om nieuwe dingen te leren. Soms is het heel spannend, maar je zet toch door. We blijken dezelfde interesses te hebben: knutselen, fröbelen en nog heel veel meer. Samen knuffelen we heel wat af. Iedere avond vraag je me bij het naar bed gaan of ik mijn schoenen aan heb. Dan wil je dat ik bij je kom liggen in bed om samen nog even de dag door te nemen en soms lastige situaties te bespreken. Vanavond gaven we elkaar bij het naar bed gaan heel veel knuffels en kusjes, omdat het je laatste kusjes en knuffels als vijfjarige waren. Gelukkig zei je me, dat zesjarige kusjes en knuffels nog veel fijner zijn. Natuurlijk hebben we samen ook onenigheid, wanneer je bijvoorbeeld je outfit voor de dag ziet hangen. Discussies over leggings en maillots komen heel vaak voor. Waarom zitten ze nu altijd te strak of juist te los? Al snel weet je me weer aan het lachen te maken met een bijdehante opmerking.
Zojuist hebben we alles klaargemaakt voor jouw feestje (en dat van je broertje natuurlijk). De taarten zijn binnen, de slingers hangen en de cadeautjes zijn ingepakt. Een hele fijne dag morgen en ik kijk nu al uit naar het bedritueel, waarbij je me vraagt of ik mijn schoenen nog aanheb en je me vertelt wat je van de dag vond en vooral te ervaren hoe de zesjarige knuffels en kusjes zijn.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten