maandag 23 juli 2018

Via Hamburg naar Zweden

De boefjes hadden er lang naar uitgekeken, maar eindelijk gingen we dan op de "echte vakantie". Na een heerlijk testweekend kamperen in de fantastische caravan van hele lieve vrienden tijdens de bruiloft van een andere lieve vriendin vertrokken we op ons gemak richting Zweden. Ons eerste Scandinavische avontuur van vorig jaar in Denemarken was ons zo goed bevallen, dat we weer het noorden opzochten.
De eerste bestemming was een overnachting in Noord-Duitsland, zodat we zeker op tijd de boot zouden hebben in Kiel. Manlief had zich ontfermd over een hotel in de buurt en hij was uitgekomen in Hamburg. We moesten even zoeken waar het hotel nu precies gevestigd was, omdat er nogal hard aan de weg werd gewerkt in Hafen City (Dat lijkt op Lego City volgens onze boevenkerel), maar al bij het tweede rondje zaten we goed.
De kamer was heerlijk, het hotel was ideaal voor onze boefjes. Er was een speelparadijsje voor ze en alles was in de stijl van de haven. Het schommelschip werd al snel een piratenboot. We zochten een restaurantje in de wijk en kwamen uit bij een gezellige Italiaan. Ik heb daar voor het eerst van mijn leven met mijn dochters een Pizza Nutella gegeten. Je kunt het je haast niet voorstellen, maar het was echt een prima combinatie: een pizzabodem ingesmeerd met chocoladepasta. Die gaan we thuis nog wel een keer proberen.

Ons mannetje houdt niet van chocolade, dus die at met papa een veilige pizza met ham. Voor hem was de vakantie al meteen geslaagd. Hij kon grappen maken over de inwoners van de stad: Hamburgers!
Tijdens de eerste vakantienacht startten de boeven samen in een bed, maar ons kleinste ondeugende dametje hield de boel zo lang wakker, dat die toch een bed voor zich alleen kreeg. De volgende dag konden we Hamburg gaan verkennen. We besloten om dat te voet te gaan doen. We hadden inmiddels een prachtig parkje ontdekt in de buurt van het hotel. Hier konden de boeven naar hartenlust schommelen, springen, glijden en spelen. We wandelden naar het prachtige operagebouw, de Elbphilharmonie, waar we met de roltrap naar het uitkijkplatform klommen. We hadden een prachtig uitzicht over de haven. Hamburg is een mooie stad, die ons echt verraste. We hebben slechts een heel klein gedeelte gezien, maar het was meer dan de moeite waard.

We vervolgden onze reis naar Kiel, waar een enorme boot op ons lag te wachten. Het duurde even voor we daadwerkelijk de auto op de boot mochten rijden. De boeven keken hun ogen uit. Op de boot hadden we een knusse familiehut, waar we lekker konden slapen. Maar voor dat ook echt ging gebeuren moest de boot verkend worden. De boeven raakten niet uitgekeken. Ons kleinste boefje dacht al zeehonden en walvissen te zien, broerlief dacht meer aan piraten. We vonden een lekkere eettent en een mooi speelplekje voor de boeven. Daar gingen ze even helemaal los.

De volgende ochtend speelden ze gewoon weer verder waar ze de vorige avond gebleven waren. Het was een heerlijk rustige start van onze tocht door Zweden (of moet ik zeggen: Zweten, want het is er wel heel erg heet...).